Mostra Història de la Filosofia 2 BATXILLERAT

L’origen i el fonament de la societat i el poder ANÀLISI FILOSÒFICA A PARTIR D’IMATGES Observa la fotografia de la mítica sèrie de pel·lícules sobre Tarzan, personatge del novel·lista Edgar Rice Burroughs, la història del qual segurament coneixes per les moltes versions actuals que se n’han fet. A continuació, respon a les qüestions següents: 1. Fes una descripció completa de la imatge: context, personatges, composició, ambient, situació, etc. Què pretén transmetre? 2. Interpreta la imatge tenint en compte el mite del bon salvatge i l’estat de naturalesa segons Rousseau. Creus que realment respon a les característiques dels pobles no occidentals qualificats de «primitius»? Quins elements de la imatge no et semblen coherents amb aquests pobles? 3. Escriu una redacció en què reflexiones sobre en quin sentit aquest mite pot significar una crítica a la civilització occidental. 4. Quin paper poden exercir la literatura i les arts en general en la crítica social? Posa exemples de diferents obres i àmbits artístics passats i presents. Recerca d’informació L’ús de termes com «primitiu» o «salvatge» per a referir-se a les societats no occidentals inclou, no obstant això, una qualificació pejorativa. Busca informació sobre aquests termes i explica per què, en aquest context, poden ser titlats de racistes i etnocèntrics. Però si els éssers humans érem bons i lliures per naturalesa, per què vam decidir signar un pacte social, perdre la nostra llibertat natural, sotmetre’ns a unes lleis i organitzar-nos entorn d’un Estat? El que ocorre és que, amb el pas del temps, els individus es van agrupant en comunitats cada volta més grans, es comencen a desenvolupar vincles socials i anem, a poc a poc, generant més necessitats, que donen peu al naixement de l’agricultura i de la propietat privada. Ací és on es troba el punt d’inflexió, ja que la propietat privada comença a pervertir la nostra naturalesa, i és en eixe moment que ens veiem obligats a signar un pacte social. Una vegada signat el pacte, l’objectiu no serà tornar a l’estat primitiu, sinó establir les bases per a reconduir la societat civil a una forma d’organització social i política que servisca per a continuar tan lliures i iguals com érem en aquell estat, cosa que només és possible mitjançant l’educació, que ha d’estar orientada a la voluntat general, que és la que ha de guiar l’acció de l’Estat. Rousseau defineix la voluntat general com aquella mitjançant la qual s’unifiquen els diferents interessos particulars en un pacte orientat al bé comú. A més, els executors de la voluntat general, és a dir, els qui ostenten la sobirania, han de ser els ciutadans mateixos, el poble mateix, en un sistema de democràcia assembleària en el qual ningú mane ni governe sobre els altres amb un poder absolut o desmesurat, a diferència del que passava amb el contracte plantejat per Hobbes. 20 10

RkJQdWJsaXNoZXIy MzI3MzI=