Mostra Musicant 6

PRIMA` RIA MUSICANT 6é

PRIMA` RIA 6é MUSICANT

1 2 3 4 5 6 7 8 9 QUADRE DE CONTINGUTS I SABERS BÀSICS ODS Sabers bàsics Interpretació Amb ganes de retrobar-nos Salut i benestar Les combinacions amb dues semicorxeres Els canvis de tempo: accelerando i ritardando «Amb tu les ganes de caminar» «Xumba, xumba» Interpretació amb flauta Còctel de música i paraules Igualtat de gènere El re agut Els matisos: ff, f, mf, mp, p, pp. Els instruments electrònics «Palabras que brazan» «Tira-li la clau» Interpretació amb flauta Preparem el nostre concert Reducció de les desigualtats El mi agut Els acords El cant a tres veus La música coral contemporània «Invencibles» «Pujarem dalt del cim» Acompanyament amb percussió corporal, xicoteta percussió i flauta Què podem fer nosaltres? Vida submarina El fa agut Els acords majors i menors Identificacions acústiques de l’entorn «Què puc fer jo?» Interpretació amb flauta i acompanyament amb xicoteta percussió La música ens uneix Aliança pels objectius El sol agut El flamenc Els instruments d’altres cultures «Soc el sol agut» Interpretació amb flauta i xicoteta percussió Aprendre per a conviure Educació de qualitat Del do agut al sol agut Els acords: I, IV I V «Aprenem cada dia» Interpretació amb flauta i acompanyament amb xicoteta percussió. La sonoritat de cada ofici Treball digne i creixement econòmic El sol greu El legato i l’staccato «Rossinyol» Acompanyament amb flauta i xicoteta percussió Un cant a la natura Vida terrestre El sol, el la i el si greus El compàs de dos i tres pulsacions El jazz «Serra de Mariola» Acompanyament amb flauta i xicoteta percussió Un crit pel planeta Ciutats i comunitats sostenibles Recull de continguts de tot el curs «Estiu», de Zoo Acompanyament amb percussió corporal

QUADRE DE CONTINGUTS I SABERS BÀSICS Escolta En equip! (Repte) Dansa «Peer Gynt», d’E. Grieg Dirigim un gup musical «Lead the way», de Carlos Jean Musiquem un poema «Me quedo contigu», arranjat per Bernat Vivancos Preparem el festival de Nadal Els acords majors i menors Rapegem! «Bulerías», de Rosalía Ballem buleries «O bone Jesu», de Palestreina Parlem d’història musical «Concierto de Aranjuez», de Joaquín Rodrigo, interpretada per Paco de Lucía Fem un mapa sonor de les professions «Jublie Stomp», per Tuba Skinny Celebrem la natura «Elegy for the Arctic», per Ludovico Einaudi Musiquem la sostenibilitat «El pas pla» «El savi i el boig» «Xampanya»

1 10 AMB GANES DE RETROBAR-NOS 1. Escoltem i cantem la cançó d’Anna Rosselló «Amb tu les ganes de caminar». Ja esteu en 6é de Primària! Segur que teníeu ganes de retrobar-vos i compartir les vivències de l’estiu. Tranquil·litat, que en tindreu ocasió! Ara, prepareu-vos per a dirigir un grup musical. Amb tu vingué l’alegria, amb tu de nou l’aire fresc, amb tu, la broma i la rialla que tant m’agraden. Amb tu vingué el bon dia, el com t’ha anat avui? el sentir-te de bon matí amb il·lusió . (bis) Amb tu, el dia es fa curt, amb tu é s molt fà cil parlar, amb tu, la meua mirada brilla amb mé s intensitat. Amb tu, la confianç a, amb tu he descobert canç ons, amb tu, les ganes d’abraç ar-te cada dia. (bis) Amb tu, les ganes de caminar al teu costat agafats pels carrers de Valè ncia, però tranquil·lament sense llastimar el teu pas ni el meu pas. Amb tu vingué natura, amb tu, les ganes de somiar, amb tu, acompanyament en moments difí cils. Amb tu, les ganes de cantar, amb tu, tocar plegats, amb tu, l’inter s de [compartir cinema i art. (bis) TORNADA Amb tu (x4) Amb tu, les ganes de caminar Amb tu (x4) Amb tu, les ganes de caminar Amb tu é s tan fà cil compartir felicitat com jugar a jocs de taula que ens fan somriure. (bis) TORNADA Anna Rosselló és una cantautora i mestra de Música de Benissa. Les seues cançons transmeten esperança i esperit de superació en moments difícils. L’objectiu? Animar-nos a mirar sempre cap avant. 2. La cançó d’Anna ens parla de l’estima. • Heu trobat a faltar les amistats aquest estiu? Per què? • Quan esteu passant un mal moment, a qui necessiteu més? • Què faríeu davant d’una situació d’assetjament en la vostra classe?

11 1 + + + + = = = 5 5 = + + + = + = + = + = + + + + = 5 2. Utilitza les combinacions anteriors per a completar els compassos. Les combinacions amb dues semicorxeres 1. Completa les pulsacions amb les figures que coneixes. Aquestes combinacions amb dues semicorxeres tenen el mateix valor: ti ti-ri ti-ri ti un ti-ri 3. Escrivim la cançó en el pentagrama i reconeixem quina de les tres és. 1) La fira 2) Malamanya 3) El capellà i la gallina

12 1 2 4 1 3 5. Escoltem i reconeixem el ritme que sona. 6. Cantem i toquem amb la flauta la cançó «Xumba, xumba».

13 1 ESCOLTEM 1. Marca en quins fragments hi ha accelerando i en quins altres hi ha ritardando. accel. rit. Rapsòdies hongareses, de Franz Liszt The Firebird, d’Ígor Stravinski «Cantimplores», d’Oques Grasses El barber de Sevilla, de Gioachino Rossini «Don’t Stop Me Now», de Queen 2. Escoltem un fragment de Peer Gynt, d’Edvard Grieg. Sabreu reconéixer l’accelerando? L’accelerando i el ritardando són dos matisos que s’utilitzen per a modificar el tempo d’un fragment musical: • Accelerando: augmenta el tempo progressivament. S’escriu accel. • Ritardando: disminueix el tempo a poc a poc. És un recurs que s’usa en moltes composicions per a finalitzar l’obra. S’escriu rit. Peer Gynt, del compositor noruec Edvard Grieg, és una obra musical feta a partir de l’obra de teatre homònima de l’escriptor Henrik Ibsen. És per això que hui la podem escoltar també com a banda sonora en pel·lícules i obres teatrals. El fragment seleccionat pertany al final de l’obra i s’anomena «En la gruta del rei de la muntanya». Té un començament lent i silenciós que va evolucionant acceleradament i augmentant en intensitat fins a acabar en un prestissimo amb molta sonoritat. 3. Després d’escoltar el fragment de Peer Gynt, completem la fitxa. Títol de l’obra: Autoria: Què ens fa sentir? Quins instruments podem reconéixer? Els canvis de tempo

1 14 2 2 2 3 3 4 1 1 1 2/4 3/4 4/4 EN EQUIP! Dirigim un grup musical! Segur que us heu preguntat més d’una vegada quin paper fa el director o la directora d’una formació musical. Experimentem-ho! 1. Mireu què ens conta Beatriz Fernández Aucejo i teniu-ho en compte per a la resta del repte. 2. Escolteu aquest fragment de la cançó «Ve l’estiu» i intenteu dirigir-lo de manera conjunta seguint els canvis de tempo. Compte amb l’accelerando i el ritardando! Farem el moviment de 2/4, de manera que marcarem l’accent en la part de baix. La segona pulsació correspondrà, per tant, a la part de dalt. 3. Trieu, cada membre del grup, una cançó apresa en les classes de música de l’any anterior i practiqueu-les en equip per a recordar-les. 4. Ara, decidiu on fareu accelerando i ritardando en cada una de les peces i torneu-les a assajar. 5. Interpreteu cada peça sota la batuta. Cada persona dirigirà la que haja triat. Atenció! • Teniu en compte si es tracta d’un compàs de 2, 3 o 4 pulsacions per a fer el moviment de braç adient. • La persona que dirigeix marcarà el tempo de la cançó; la resta, l’hauran de seguir. • Feu algun accelerando a mitjan cançó i un ritardando al final.

15 1 RECORDEM 1. Ara, practiquem els ritmes amb combinacions de semicorxeres. • Escriviu-ne un cada un i poseu els paperets al centre de la taula. • Cada membre de l’equip en triarà un a l’atzar. • Podeu interpretar-lo amb palmades, o podeu inventar-vos com fer-ho! • Quan tots ho hàgeu fet, intercanvieu els papers amb un altre equip i torneu a començar. 2. Per parelles, amb l’ajuda d’un editor de so, modifiquem el tempo d’una cançó perquè tinga accelerando i rittardando. 3. Què has aprés? Pinta-ho. He respectat les opinions de la classe. He participat en l’activitat de direcció. Conec les notes de do a do’. He escoltat l’audició amb atenció. poc poc poc poc de vegades de vegades de vegades de vegades molt molt molt molt

2 16 CÒCTEL DE MÚSICA I PARAULES 1. Escoltem i cantem la cançó del grup NIUSS «Palabras que abrazan». Veureu la lletra completa en lannex. Quan fem coses junts som insuperables, i ho demostrarem musicant un poema a favor de la igualtat de gènere. Nuestras voces se levantan, voces que perduran, venimos entonando canciones que nos curan. Nuestras palabras resuenan rebeldes, sonríen las ciudades al son de nuestra gente. Mai estarem soles, estem amb les companyes; les filles, les mares, les nostres germanes. Iaia va per tu, que m’obrires el camí. Les netes de les dones que lluitaren ahir. Ahizpatasuna, eskutik helduta, beldurrik gabe, aurrera goaz. Konplize ditut ta maite ditut. Sororitatea bide bakarra! Tenim la força de la mar i el vent. Juntes fem nostre el present. Llenaremos las plazas, nuestras manos se enlazan, miradas que abrigan, palabras que abrazan. Viajando contigo, compartiendo destino, la luna nos guía, nos marca el camino. NIUSS transmet missatges d’alegria, esperança i crítica social a través del pop, la rumba o el reggae, sempre amb tocs electrònics. «Palabras que abrazan» s’ha compost en diferents idiomes i està inspirada en dones fortes, valentes i lluitadores. En la cançó apareixen diferents cantants com Tanxugueiras; Flora, d’El Diluvi; Mireia, de Pupil·les; Laura Esparza; ESTHER; Ester Girona, i Zuriñe Hidalgo. 2. Contesteu les preguntes després d’escoltar la cançó de NIUSS. • Quines imatges us venen a la ment quan escolteu la cançó? Què sentiu? • Quin vers us ha cridat més l’atenció? Quin us sembla més rellevant? • En quines llengües està cantada la cançó?

17 2 RE El re agut es col·loca en la quarta línia. Recordeu que la plica, a partir del si agut, es dibuixa cap avall i a l’esquerra. El re agut 1. Cantem i toquem la jota «Tira-li la clau». 2. Passa les notes al pentagrama tenint en compte la direcció de les pliques. Després, toca la partitura amb la flauta. Reconeixes la melodia?

18 2 B D A C Els matisos 1. Escoltem alguns fragments de l’obertura de Tannhäuser, del compositor Richard Wagner, i escrivim abreviats els diferents graus d’intensitat. 1r → ............ 2n → ............ 3r → ............ 4t → ............ 5é → ............ 2. Escolta i reconeix el que sona. En música, per a indicar les diferents intensitats d’interpretació d’un fragment o d’una obra utilitzem matisos, que s’escriuen mitjançant abreviacions que fan referència a paraules italianes. ff → fortíssimo → molt fort f → forte → fort mf → mezzoforte → mig fort p → piano → fluix pp → pianíssimo → molt fluix 3. Ordena els fragments anteriors per tal de crear una melodia i tocar-la amb la flauta.

19 2 ESCOLTEM Carlos Jean (Ferrol, 1973) és un músic, productor musical, remesclador i cantant gallec d’origen haitià. Ha treballat amb els artistes espanyols i llatinoamericans més influents: Alejandro Sanz, Beu, Miguel Bosé, Shakira… Amb set nominacions als premis Grammy i un Premi Ondas a Millor Creador Musical i DJ, ha compost sis bandes sonores per les quals ha estat nominat a sis premis Goya. 3. Investiguem i configurem una llista de reproducció amb les peces de Carlos Jean. 1. Escolteu diferents cançons. 2. Voteu entre tots quines s’hi haurien d’incloure i quines no. 3. Passeu-la a la direcció del centre perquè en posen una cada dia a l’hora del pati. Els instruments electrònics 1. Relaciona cada so amb l’instrument electrònic de què es tracta. 2. Escoltem «Lead The Way», de Carlos Jean. Després, ens inventarem una coreografia per a acompanyar-la. Bateria electrònica Taula de mescles Sintetitzador Launchpad (disparador de mostres de so) Theremin

20 2 EN EQUIP! A partir de la locució del poema «No calles mujer», de la poeta argentina Arjona Delia, crearem una obra sonora amb l’objectiu d’impulsar la igualtat de gènere i l’apoderament de totes les dones i xiquetes. 1. Llegiu en veu alta i graveu la locució del poema. No calles mujer, ¡no calles! El silencio es quien te mata y te deja cicatrices de aquellas que no sangran. Lastiman tu cuerpo y alma, laceran tu pensamiento, y te vuelven indefensa prisionera de tus miedos. No calles mujer, ¡no calles! ¡Libera ya tus cadenas! Sé libre como pájaro, sin trabas, miedo ni penas. Que tu piel no esté marcada, que tus ojos no tengan lágrimas, que tu alma esté en calma y seas siempre respetada. ¡Escapa de la violencia! ¡Ten el valor de vivir! No le debes obediencia, no naciste para sufrir. Se te abrirán las puertas si cambias tu realidad, si abandonas al violento ¡vivirás en libertad! Musiquem un poema

21 2 EN EQUIP! 2. Convertiu-vos en caçadors de sons per a completar la vostra paleta de sons. 3. Trieu una melodia de fons d’alguna llibreria musical per a acompanyar la vostra locució. 4. Uniu les diferents parts de la composició i presenteu-la a la resta de companys i companyes. En un mòdul mostrejador en línia i gratuït, mesclareu: • La gravació de la locució del poema. • Els sons que heu caçat. • La melodia de fons que heu triat. 5. Compartiu les composicions i valoreu el vostre treball. 6. Pinta d’acord amb la teua valoració. He cantat i tocat les diferents peces de la seqüència. Ha aprés a fer el re agut amb la flauta i a posar-la en el pentagrama. Reconec els diferents matisos per a expressar la intensitat de la música. Conec diferents instruments electrònics. He participat en el repte activament i he respectat les pautes de convivència.

MUSICANT 6é PRIMÀRIA www.bromera.com @bromera Edicions Bromera @Bromera @bromeraed ENTORN VIRTUAL RECURSOS DIGITALS GAMIFICACIÓ VÍDEOS ÀUDIOS OBJECTIUS GLOBALS de Desenvolupament Sostenible

RkJQdWJsaXNoZXIy MzI3MzI=