Mostra Educació en Valors Cívics i Ètics 4t

29 Bloc 1. Persona –Perquè significaria suposar que Déu determina arbitràriament el que és bo i el que és dolent. És a dir, no pot satisfer-nos el fet de dir que els manaments de Déu són bons perquè Ell els ha promulgat. Hem de suposar que els ha promulgat perquè són bons. Compreneu? –va preguntar el Senyor lbarra. –Ara ho entenc –va dir Camila–, si no sabem per què els manaments són bons, la referència a Déu no proporciona una resposta. –Sí, molt bé –va dir el Senyor lbarra. –Si això és així –va dir Manuel–, llavors vol dir que per aquesta via no aconseguim saber per quina raó unes certes accions són considerades bones i unes altres dolentes. –Això mateix –va dir el Senyor Ibarra–. Per això hem de mirar ara també l’altra manera d’entendre la moral, la que abans hem anomenat la concepció autònoma, que seria la no-­ autoritària. El que importa d’aquesta explicació és que no entén les regles morals com una cosa que se’ns imposa, ja siga pels nostres pares o per Déu, sinó com una cosa que nosaltres mateixos ens imposem. Són regles i lleis que nosaltres mateixos volem i, per tant, són un producte de la nostra llibertat. –Vol dir vosté que les regles són una cosa que hem d’imposar-nos lliurement a nosaltres mateixos? –va preguntar Manuel. –Sí –va dir el Senyor Ibarra–, això és justament el que significa autònom, o també en podem dir autodeterminació». E. Tugendhat, C. López i A. M. Vicuña. El libro de Manuel y Camila. Gedisa (traducció) a) Subratlla les definicions de moral autoritària i de moral autònoma. Assenyala especialment les paraules relacionades amb cada una i anota-les en dues columnes diferents. b) Posa exemples de cada una de les dues morals. c) Creus que la religió és un bon exemple de moral autoritària? O no estàs d’acord amb aquesta apreciació? Per què? d) Quina de les dues morals consideres millor per a dirigir la teua vida? Justifica-ho. e) Pot tindre alguna cosa a veure aquesta distinció amb la vinyeta de Quino? Explica-ho.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzI3MzI=